Ο Χρήστος Κιούπης (Δημοσιογράφος – Δημοτικός Σύμβουλος) γράφει:
Πού θα γίνουν οι νέοι σταθμοί, τι θα συμβεί κατά τη διάρκεια των έργων
και το στοίχημα της κεντρικής πλατείας μετά από 10 χαμένα χρόνια.
Αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για να μπει στις ράγες η Γραμμή 4 του Μετρό, η οποία δίνει στο Γαλάτσι μια μεγάλη ιστορική ευκαιρία, προκειμένου να κερδίσει το στοίχημα με το μέλλον.
Ο δρόμος σε καμία περίπτωση δεν θα είναι στρωμένος με ροδοπέταλα, καθώς θα υπάρξουν μεγάλες δυσκολίες, είναι όμως σαφές ότι η επόμενη ημέρα δεν θα έχει καμία σχέση με τη σημερινή.
Απαιτούνται λοιπόν ευρύτερες συναινέσεις από τώρα, με δεδομένο ότι το Μετρό αφορά τις νεότερες γενιές και κυρίως το αύριο της πόλης μας που έχει χάσει προ πολλού τη λάμψη της.
Ας δούμε λοιπόν κάποιες κρίσιμες ερωτήσεις – απαντήσεις, για να γίνει σε όλους αντιληπτό τι θα ζήσουμε τα επόμενα δέκα χρόνια.
1. Πότε θα κατασκευαστεί το Μετρό: Η διαδικασία χωροθέτησης ξεκίνησε το 2006, αλλά η διαβούλευση που έγινε τα προηγούμενα χρόνια ήταν επί της ουσίας ανύπαρκτη. Ο κύβος όμως ερρίφθη και η κατασκευή θα αρχίσει το 2019. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Αττικό Μετρό, το 2026 θα έχουμε μετρό στην πόλη μας.
2. Που θα φτιαχτούν οι σταθμοί του Μετρό: Ο πρώτος, με την ονομασία «Άλσος Βεΐκου», θα φτιαχτεί επί της Λεωφόρου Βεΐκου – Ομορφοκκλησιάς, πλησίον της διασταύρωσης με την οδό Τράλλεων. Θα αποτελεί τερματικό σταθμό, εγγύς του οποίου θα τερματίζουν λεωφορειακές γραμμές για μετεπιβίβαση στο Μετρό. Ο δεύτερος με την ονομασία «Γαλάτσι», θα φτιαχτεί στην διασταύρωση των λεωφόρων Βεΐκου και Γαλατσίου.
3. Ποια είναι η αλήθεια για το σταθμό «Πάρνηθος»; Είναι κοινό μυστικό ότι ο αρχικός σχεδιασμός δεν περιελάμβανε 3ο σταθμό. Τα δεδομένα όμως άλλαξαν άρδην μετά την πίεση των κατοίκων της περιοχής και των συνεχών δημοσιευμάτων της Γραμμής. Η Αττικό Μετρό εξετάζει πλέον σοβαρά το θέμα και όλα δείχνουν ότι μέσα στο επόμενο δεκαήμερο θα υπάρξουν επίσημες ανακοινώσεις.
4. Τι θα συμβεί στην πόλη την περίοδο 2019-2026; Η αλήθεια είναι ότι η επιβάρυνση θα είναι μεγάλη εξαιτίας των έργων που πρέπει να γίνουν. Φορτηγά θα περνούν μέσα από την πόλη προκειμένου να μεταφέρουν τα μπάζα, εντείνοντας το κυκλοφοριακό πρόβλημα. Δυσκολίες θα έχουν και πολλοί ελεύθεροι επαγγελματίες που θα δουν τις λαμαρίνες των έργων να κρύβουν τα μαγαζιά τους.
5. Κεντρική πλατεία θα αποκτήσει επιτέλους η πόλη; Είναι ίσως η πιο δύσκολη ερώτηση, καθώς αναδεικνύει τις διαχρονικές ευθύνες των δημοτικών διοικήσεων. «Αργήσατε 10 χρόνια να θέσετε αυτό το θέμα», απάντησε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αττικό Μετρό, στην πρόσφατη ενημέρωση του Δημοτικού Συμβουλίου. Εξήγησε πάντως ότι η εταιρία μπορεί να προσφέρει νομική στήριξη στον Δήμο για να διεκδικήσει την υπόθεση. Ωστόσο, παρά την καλή του διάθεση, απέφυγε να αναλάβει την οποιαδήποτε δέσμευση ως προς την κατασκευή κεντρικής πλατείας από την Αττικό Μετρό.
6. Ποια θα μπορούσε να είναι η λύση; Με δεδομένο ότι ο χρόνος δεν γυρίζει πίσω, η μόνη λύση είναι η αναγκαστική απαλλοτρίωση του χώρου που βρίσκονται τα Goody’s. Για να γίνει κάτι τέτοιο, θα πρέπει να υπάρξει σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και αποζημιώσεις σε όσους υποχρεωτικά θα φύγουν από τα σπίτια τους. Το συνολικό ποσό, υπολογίζεται σε περίπου 3 εκ. ευρώ.
7. Τι θα γίνει με τις λιγοστές κεντρικές πλατείες; Τα προβλήματα και σ’ αυτή την περίπτωση θα είναι μεγάλα την περίοδο που θα κατασκευάζεται το μετρό. Η δέσμευση της εταιρίας πάντως είναι ότι οι πλατείες φτιάχνονται και αναμορφώνονται μετά την ολοκλήρωση έργων που αναλαμβάνει η Αττικό Μετρό.
8. Γιατί δεν φτιάχνεται και σταθμός κοντά στο Παλαί; Τέτοιος προγραμματισμός δεν υπάρχει. Ο σταθμός άλλωστε μεταξύ Βεΐκου – Ομορφοκκλησιάς, στο ύψος της πλατείας Μανδηλαρά, είναι τερματικός.
9. Κυκλοφοριακά προβλήματα θα υπάρχουν έως το 2026; Το όλο εγχείρημα δεν προβλέπει κατασκευή γκαράζ στους νέους σταθμούς του Μετρό. Για ένα ορισμένο διάστημα λοιπόν, πολλοί θα είναι αυτοί που με τα ΙΧ τους θα περιφέρονται στους δρόμους της πόλης προκειμένου να παρκάρουν. Εκτίμηση της εταιρίας πάντως είναι ότι τα προβλήματα σταδιακά θα ξεπεραστούν, με δεδομένο ότι το Μετρό γίνεται για να αντικαταστήσει τα αυτοκίνητα.
10. Τι θα αλλάξει στις μετακινήσεις με λεωφορεία: Οι μετακινήσεις με λεωφορειακές γραμμές, όπως το 608 και το 444, είναι βέβαιο ότι θα αλλάξουν προσανατολισμό. Τα δρομολόγια του ΟΑΣΑ από τη στιγμή που θα ολοκληρωθεί το έργο θα «κουμπώσουν» πάνω στους σταθμούς του μετρό.