Της Δήμητρας Ταλαγάνη
Πτυχιούχος Εκπαιδευτικός Προσχολικής Αγωγής ΕΚΠΑ(1998)
Καθηγήτρια Αγγλικών στον ΟΜΙΛΟ ΕΥΡΩΓΝΩΣΗ Παράρτημα Γαλατσίου (2006-σήμερα)
Όταν έρχεται η στιγμή να αποφασίσουμε για την εκπαίδευση του παιδιού μας στην ξένη γλώσσα τέσσερα είναι τα ερωτήματα που θα πρέπει να μας απασχολήσουν:
– Ποια είναι η κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσει μαθήματα;
– Αν πρέπει να επιλέξουμε μαθήματα σε γκρουπ ή ατομικά;
– Ποια είναι η καλύτερη σχολή εκμάθησης ξένων γλωσσών;
– Ποια μέθοδος ακολουθείται στο μάθημα;
Τα παιδιά ήδη από την ηλικία των δυόμιση μιμούνται και αναπαράγουν αρκετές αγγλικές λέξεις από την καθημερινότητα της οικογένειάς τους ακόμη και τραγούδια. Αυτό σημαίνει ότι γύρω στην ηλικία των τεσσάρων είναι γλωσσολογικά ώριμα να «χτίσουν» μια νέα γλώσσα πάντα βιωματικά και πάντα με γνώμονα τις δυνατότητές τους, μιας και το κάθε παιδί είναι μοναδικό.
Όσον αφορά το είδος των μαθημάτων, θα λέγαμε ότι και τα μαθήματα σε γκρουπ αλλά και τα ατομικά έχουν πλεονεκτήματα. Σίγουρα, όμως, μέσα σε μία ομάδα ένας μαθητής έχει περισσότερες προσλαμβάνουσες τόσο από τον καθηγητή του όσο και από τους συμμαθητές του. Η ευγενής άμιλλα, η κοινωνική αλληλεπίδραση αλλά και η ενθάρρυνση από τους συνομηλίκους, αποτελούν ισχυρά κίνητρα για να προτιμήσει κανείς τα ομαδικά μαθήματα.
Είναι γνωστό ότι πλέον αρκετά παιδιά είναι απασχολημένα με επιπλέον μαθήματα και αθλητικές δραστηριότητες. Εδώ ίσως βοηθούν τα ατομικά μαθήματα με προγράμματα που ταιριάζουν στις ανάγκες τους. Σε ένα κέντρο γλωσσών το παιδί παρακολουθεί ατομικό μάθημα στην ασφάλεια του σχολικού περιβάλλοντος και στην πηγή των πληροφοριών και των γνώσεων.
Όταν πρόκειται να επιλέξουμε την πιο κατάλληλη σχολή για να φοιτήσει το παιδί μας, είναι σημαντικό να έχουμε μια προσωπική επαφή με το χώρο και το προσωπικό της. Δεν αρκεί να κάνουμε τηλεφωνική έρευνα αγοράς, μιας και το πρόγραμμα σπουδών που μας ενδιαφέρει δεν είναι απλώς ένα ποσό χρημάτων. Αυτό που θα πρέπει να δούμε είναι οι άνθρωποι που θα διδάξουν το παιδί μας, ο τρόπος που θα μας προσεγγίσουν και το κατά πόσο είναι γνώστες του αντικειμένου τους.
Υπάρχουν άπειροι καθηγητές με πτυχία στην ξένη γλώσσα, δεν θα είναι πολλοί όμως εκείνοι που θα κοιτάξουν τον κάθε μαθητή στα μάτια για να αφουγκραστούν τις ανάγκες και τις δυνατότητές του. Αυτό είναι που λέμε «χημεία» μεταξύ εκπαιδευτικού και εκπαιδευόμενου. Ο έμπειρος εκπαιδευτικός και το προσωπικό της σχολής θα μας καθοδηγήσουν σωστά, θα σεβαστούν τις επιθυμίες μας και θα είναι μέχρι τέλους συνεπείς στα καθήκοντα και τις δεσμεύσεις τους.
Η εμπειρία, η οργάνωση, η συνέπεια, καθώς και η διάθεση για εξέλιξη και συνεχή επιμόρφωση, είναι αυτό που θα πρέπει να χαρακτηρίζει μια σχολή και αυτό που θα εμπνεύσει εμπιστοσύνη στους μαθητές και στους γονείς.
Η κατάλληλη μέθοδος είναι αυτή που προσφέρει τα ανάλογα ερεθίσματα ώστε το παιδί να αναπτύξει τις δυνατότητες και το μυαλό του, ενώ παράλληλα το διδάσκει να λειτουργεί ιδανικά μέσα στην ομάδα και να ενισχύει τις ικανότητές του. Ο σπουδαστής μέσα από αυτονομημένη μάθηση, εξελίσσει την κριτική του σκέψη, αλλά και ως μέλος της ομάδας χτίζει το προφίλ του ως σπουδαστής του 21ου αιώνα. Στις µέρες µας η τεχνολογία παίζει καθοριστικό ρόλο στην εκπαιδευτική διαδικασία και αποτελεί κίνητρο για τους σπουδαστές να συμμετέχουν ενεργά και παραγωγικά στο μάθημα.