Του Χρήστου Κιούπη
Δημοσιογράφος
Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για τις εκλογές της 21ης Μαΐου και στα κομματικά επιτελεία επικρατεί πυρετός διαβουλεύσεων, προκειμένου να επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή συσπείρωση.
Παρά το δημοσκοπικό προβάδισμα της Ν.Δ. η εκτίμηση που κυριαρχεί είναι ότι η εκλογική αναμέτρηση θα είναι θρίλερ και το αποτέλεσμα της, θα δείξει εάν θα υπάρχει κυβέρνηση αυτοδυναμίας ή συνεργασίες, στις κάλπες της 2ας Ιουλίου.
Κοινό μυστικό είναι άλλωστε, ότι η τραγωδία στα Τέμπη άλλαξε άρδην τα πολιτικά δεδομένα και τους εκλογικούς συσχετισμούς, με αποτέλεσμα η εκλογική “μάχη” να είναι πλέον ανοικτή.
Το ενδιαφέρον στρέφεται πλέον σε δύο εκλογικά ακροατήρια που θεωρούνται καθοριστικής σημασίας, καθώς η ψήφος τους είναι πιθανό να κρίνει το αποτέλεσμα της κάλπης που θα γίνει με απλή αναλογική.
Γκρίζα ζώνη
Η πρώτη κατηγορία είναι χωρίς αμφιβολία οι αναποφάσιστοι ψηφοφόροι, που δεν έχουν λάβει ακόμη τις αποφάσεις τους σχετικά με το κόμμα που θα ψηφίσουν στις επόμενες εκλογές.
Το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα, είχε ως αποτέλεσμα η ψήφος στη λεγόμενη “γκρίζα” ζώνη να εκτοξευτεί δημοσκοπικά στο 17%, με αποτέλεσμα να θεωρείται επισφαλής η εκλογική τους συμπεριφορά.
Οι αναλύσεις δείχνουν ότι πρόκειται ως επί το πλείστον για Κεντρώους ψηφοφόρους που διακατέχονται από οργή και θυμό και το πλέον πιθανό είναι ότι θα αποφασίσουν το κόμμα που θα στηρίξουν λίγο πριν από τις εκλογές.
Νέα γενιά
Η δεύτερη “δεξαμενή” αφορά στην εκλογική συμπεριφορά της νέας γενιάς, η οποία αριθμεί περί τους 400.000 ψηφοφόρους που θεωρούνται κρίσιμο μέγεθος για το εκλογικό αποτέλεσμα.
Εάν σκεφτεί κανείς ότι περίπου 200.000 από αυτούς είναι μαθητές της Β’ και Γ’ Λυκείου που θα ψηφίσουν για πρώτη φορά, γίνεται σαφές ότι δεν είναι εύκολη η οποιαδήποτε πρόβλεψη.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι στη συντριπτική τους πλειονότητα αισθάνονται οργή και θυμό, λόγω του ότι ταυτίζονται με τα θύματα της σιδηροδρομικής τραγωδίας, καθώς ήταν συνομήλικοί τους.
Οι στρατηγικές
Η προσέγγιση των δύο αυτών εκλογικών ακροατηρίων, βρίσκεται στο επίκεντρο της προσοχής των κομμάτων και μόνον απαρατήρητες δεν περνάνε οι στρατηγικές που ακολουθούν οι πολιτικοί αρχηγοί.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης χρησιμοποιεί όλο και πιο συχνά το TikTok, που θεωρείται από τα πιο δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης στη νέα γενιά, κάτι που φάνηκε και από τον τρόπο που επικοινώνησε την αύξηση του κατώτατου μισθού.
Ανάλογη στρατηγική ακολουθεί και ο Αλέξης Τσίπρας, ενώ αίσθηση προκάλεσε η απόφασή του να εντάξει στα ψηφοδέλτια του ΣΥΡΙΖΑ στο Νότιο Τομέα της Β’ Αθηνών, τον δημοφιλή καλλιτέχνη της ραπ Μιθριδάτη.
Στο ίδιο μήκος κύματος και το ΠΑΣΟΚ που κυκλοφόρησε βίντεο που απευθύνεται στη νέα γενιά με κεντρικό θέμα την τραγωδία των Τεμπών και σύνθημα “ας κάνουμε το θυμό μας καύσιμο αλλαγής”
Από την πλευρά του ο Δημήτρης Κουτσούμπας έσπασε τα ταμπού και έδωσε συνέντευξη στη life style εκπομπή της Ναταλίας Γερμανού “Καλύτερα δεν γίνεται” για να απευθυνθεί σε νεότερες ηλικίες.
Εάν προσθέσει κανείς τις “λαμπάδες Κουτσούμπα” με τη φράση του γγ του ΚΚΕ “αλλά αυτοί είστε”, γίνεται αντιληπτό ότι τα δεδομένα ακόμη και για τον Περισσό είναι πλέον τελείως διαφορετικά.
Στη μάχη για την προσέγγιση της νέας γενιάς έχει ριχθεί και ο Γιάνης Βαρουφάκης που είδε τα ποσοστά του ΜέΡΑ25 να ανεβαίνουν.
Η τροπολογία να ψηφίζουν εκεί που εργάζονται όσοι δεν βρίσκονται στον τόπο διαμονής τους, δείχνει το πόσο επενδύει στη νέα γενιά για να κερδίσει εκ νέου την είσοδο του κόμματος του στη Βουλή.